Am
facut cunostinta cu chitara cand aveam 14 ani in sala de muzica a
liceului. Studiam acolo dar imi doream foarte mult sa am chitara mea ,
sa pot canta de cate ori simt nevoia.
Intr-o
zi tatal meu a intrat cu o chitara in casa.Cu eforturi financiare,
reusise sa o cumpere de la Magazinul Muzica. Avea inca pe ea eticheta
“fabricata la Reghin”.Plina de nerabdare am inceput sa o acordez asa
cum invatasem ( “sunetul LA e tonul telefonului , daca nu aveti diapazon”,
ne spusese profesorul ).Am mers la singura vecina de pe strada care
avea telefon care a acceptat uimita ca doar ascult tonul , nu dau
telefon .Am revenit acasa intonand in surdina sunetul LA pentru a
nu-l uita si am acordat-o. Era chitara mea.Puteam canta oricand ….
Asa a inceput exprimarea mea de sine creativa prin muzica , explorarea si exprimarea gandurilor, sentimentelor, compozitia prin care impartaseam experiente, idei , emotii.
Muzica (sunete, ritm) poate actiona direct asupra starii generale
psihice si mentale, deci – implicit - asupra sistemului imunitar .
Muzica este o modalitate de a patrunde in nucleul fiecarei celule, de a o
face sa vibreze la unison cu armonia intregului. Orice sunet care
exista in jurul nostru ne afecteaza mintea si trupul pe multiple
niveluri.
Partea
activa a muziciii inseamna practicarea unui instrument, compunerea de
melodii, executarea de miscari ritmice pe su netele muzicii si
favorizeaza in special exprimarea sinelui.
Sunetele si ritmul devin instrumente cu ajutorul carora se dezvolta creativitatea
, se
intra in contact cu sinele si se trateaza diverse probleme de sanatate (
anxietate, durere cronica, hipertensiune, dificultati de invatare
etc.).Datorita efectului sau asupra sistemului nervos central, muzica
este un factor important care ajuta la relaxare si la reducerea
stresului.
Studierea
unui instrument faciliteaza si dezvoltarea in mod egal a celor doua
emisfere cerebrale prin actiunile care stimuleaza atat latura
analitica-obiectiva cat si cea artistica-subiectiva. In cazul muzicii,
emisfera stanga a creierului analizeaza structurat, in timp ce emisfera
dreapta se concentreaza pe melodicitate, sincronizandu-se.
Ca instrument de dezvoltare personala
, muzica contribuie la :
-explorarea si exprimarea gandurilor si sentimentelor
-abilitati de interactiune sociala si comunicare
-joc creativ si spontan prin ritm si improvizatie
-dezvoltarea capacitatilor cognitive
- cresterea stima de sine
-deblocarea potentialului creativ
-reducerea axietatii
Efectele muzicii si studiului unui instrument in planul dezvoltarii copiilor sunt semnificative :
-dezvoltarea memoriei si atentiei
Invatarea
si repetarea versurilor melodiilor ascultate se dovedeste a fi o
tehnica eficienta de imbunatatire a capacitatii de a retine
informatii.Cantatul la un instrument muzical necesita o abilitate
crescuta de a rezolva probleme si de a folosi memoria si atentia in
timpul sarcinilor complexe.
-invatarea notiunilor logico- matematice
Copiii invata mai usor matematica cu ajutorul muzicii. Teste speciale au evidentiat ca cele mai bune rezultate scolare le-au avut copiii care au fost implicati in activitati muzicale.
-dezvoltarea limbajului
Muzica
este des utilizata ca terapie pentru copiii cu dificultati de limbaj si
vorbire. S-a demonstrat ca studierea unui instrument muzical
imbunatateste felul in care creierul proceseaza limbajul si ii ajuta pe
copii sa-si amelioreze sau sa depaseasca deficienta de limbaj
-facilitarea procesului de invatare Ritmul,
melodia si sunetul determina cresterea activitatii cerebrale si
dezvoltarea cailor neuronale. Conexiunile neuronale sunt activate fie
cand copilul canta la un instrument, fie ca pur si simplu asculta
muzica, ceea ce duce la imbunatatirea modului in care copilul absoarbe
si proceseaza informatii. Muzica ajuta la crearea unei balante in
dezvoltarea cerebrala. Pe de o parte sunt materiile exacte, precum
matematica, care folosesc partea stanga a creierului, iar pe de alta
parte, activitatile creative, imaginative, care sunt “trezite” si
dezvoltate de partea dreapta a creierului.
-dezvoltarea capacitatilor psihomotorii .
Copiii
dobandesc abilitati motrice grosiere si fine pentru manevrarea
instrumentului, imaginatie spatiala pentru coordonarea precisa a
mainilor si degetelor,
- dezvoltarea abilitatilor socio-afective.
Muzica ii face pe copii mai prietenosi. Cercurile muzicale, locurile
unde unde se canta/asculta muzica, aduna laolalta mai multi copii, avand
astfel ocazia sa relationeze si sa lege noi prietenii. Le dezvolta
capacitatea de a lucra in echipa, perseverenta, mai ales daca acestia
fac parte din grupuri de muzica . S-a constatat ca acei copii care
asculta muzica sau care canta sunt mai prietenosi, se poarta mai frumos
si au mai multa incredere in fortele proprii.
-cresterea stimei de sine .
Studiul
unui instrument confera un sentiment de multumire fata de propria
persoana, de incredere in fortele proprii . A sti sa canti la un
instrument poate fi un bun prilej de interactiune cu persoane
necunoscute, sau de sporire a aprecierii unor cunostinte mai vechi. A
canta la un instrument are darul de a crea o atitudine pozitiva si
deschisa si de a imbunatati imaginea de sine.