Incep articolul cu o poveste :
Intr-o
zi un baietel s-a dus la scoala. Baietelul era mic, iar scoala era
mare. Dar cand baietelul a vazut ca intrarea in clasa lui se facea
printr-o usa direct din curte a fost foarte fericit… iar scoala nu i s-a
mai parut atat de mare ca la inceput.
Intr-o dimineata cand baietelul se afla in clasa, profesoara le-a spus copiilor:
-Astazi o sa facem un desen.
-Grozav,
a spus baietelul, caci ii placea foarte mult sa deseneze. Stia sa
deseneze o multime de lucruri: lei si tigri, pui si vaci, trenulete si
vapoare. Si si-a scos cutiuta cu creioane colorate si a inceput sa
deseneze…
Dar profesoara a zis:
-Asteptati! Nu incepeti inca! Si a asteptat pana cand toti copiii au fost pregatiti.
-Acum o sa desenam o floare, a zis profesoara.
“Grozav”
s-a gandit baietelul, caci ii placea sa deseneze flori. Si a inceput sa
deseneze flori frumoase, si le-a colorat in roz, portocaliu, albastru.
Dar profesoara le-a zis copiilor:
- Asteptati, va voi arata eu cum sa colorati. Si a desenat o floare rosie cu o tulpina verde.
- Acum puteti incepe, a zis profesoara.
Baietelul a privit floarea profesoarei, apoi s-a uitat la floarea sa. A
lui era mai frumoasa decat a profesoarei; dar n-a spus nimic. A intors
doar pagina si a desenat o floare ca cea a profesoarei… Era rosie, cu o
tulpina verde.
Intr-o alta zi, cand baietelul intrase in clasa prin usa din curte profesoara le-a spus copiilor:
- Astazi o sa facem ceva din argila.
-Grozav, a spus baietelul, caci ii placea sa lucreze cu argila. Stia sa
faca tot felul de lucruri din argila: serpi si oameni de zapada,
elefanti si camioane. Dar a asteptat pana ce toti copiii au fost gata.
- Acum o sa facem o farfurie, a zis profesoara.
„Grozav”,
s-a gandit baietelul caci ii placea sa faca farfurii de toate formele
si marimile. Si a inceput sa faca farfurii de toate formele si marimile.
Dar profesoara le-a spus copiilor:
- Asteptati, va arat eu cum se face! Si le-a aratat cum sa faca o farfurie adanca.
- Asa! Acum puteti incepe!, a zis profesoara.
Baietelul s-a uitat la farfuria profesoarei si apoi la ale sale. Ii
placeau mai mult farfuriile lui, decat farfuria adanca a profesoarei.
Dar n-a spus nici un cuvant. Si-a transformat farfuriile lui intr-o bila
mare de argila din care a facut o farfurie adanca si mare ca cea facuta
de profesoara.
Si
foarte curand baietelul a invatat sa astepte si sa priveasca si sa faca
lucruri ca cele facute de profesoara, si foarte curand n-a mai facut
nimic de unul singur.
Si
s-a intamplat intr-o zi ca baietelul si familia lui s-au mutat intr-o
alta casa, intr-un alt oras. Si baietelul a trebuit sa mearga la scoala.
Scoala cea noua era si mai mare si nu mai avea nici o usa prin care sa
intre direct din curte in clasa lui. Trebuia sa urce niste trepte inalte
si sa mearga de-a lungul unui coridor lung pana ajungea in clasa lui.
In prima zi de scoala profesoara le-a zis copiilor:
- Astazi o sa facem un desen!
- Grozav, a zis baietelul, si a asteptat sa-i spuna profesoara ce sa faca…
Dar ea n-a zis nimic. S-a plimbat prin clasa. Cand a ajuns langa baietel i-a spus:
- Tu nu vrei sa desenezi?
- Ba da, a zis baietelul.
- Ce desen facem?
- Nu stiu pana nu-l faci, a zis profesoara.
- Cum sa-l fac? zise baietelul.
- Cum isi place tie! raspunse ea.
- Sa-l colorez cum vreau eu? a mai intrebat baietelul.
- Cum vrei tu!, a fost raspunsul ei. Daca toti ati face acelasi desen ,
si l-ati colora la fel, cum sa stiu eu cine l-a facut?
- Nu stiu, zise baietelul.
Si a inceput sa deseneze o floare rosie cu o tulpina verde…
Din
nefericire , in educatie ,se tinde spre formarea unor oameni
conformisti, cu stereotipii numeroase , profesorii considerand ca
este mai important sa transmiti un volum mare de informatii decat sa
dezvolti o gandire originala si creativa.
Creativitatea exista in fiecare dintre noi asteptand conditii
optime pentru a fi eliberata si pentru a se exprima. Ea inseamna
adaptare, originalitate, imaginatie, evolutie , talent literar,
libertate interioara, constructie.
In calea exprimarii creativitatii stau uneori bariere cum ar fi:
-prejudecatile
-convingerea ca suntem victima nedreptatilor, suferintelor, jinirilor cauzate de altii
-agresivitatea
-resemnarea
-competitia
-rezistenta la schimbare
-comportamentul egocentric
-sentimentul de incompetenta
-imagine de sine proasta
-lipsa de comunicare
-dependenta
-lipsa de autenticitate etc.
Ce putem face pentru a depasi aceste bariere? Iata cateva solutii:
- sa ne acceptam asa cum suntem
- sa fim spontani
- sa ne destindem
- sa ne afirmam
- sa cream ceva care sa ne reprezinte
-sa fim realisti
Uneori e greu sa faci singur toate acestea .De aceea ai nevoie de
sprijin si indrumare in procesul de trezire a creativitatii tale .Poti
participa la un
Atelier deschis de creativitate alaturi de alte persoane care, la fel ca tine, doresc
sa se cunoasca si
sa se simta libere sa creeze si sa se recreeze.
Inchei citindu-l pe Albert Einstein
“Mintea
intuitiva este un dar sacru iar mintea rationala este servitorul ei de
incredere. Am creat o societate care onoreaza servitorul si a uitat
darul. ”